Wniosek o wydanie dowodu osobistego
Wydanie dowodu osobistego
Podstawa
prawna:
1.Ustawa
z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022
r., poz. 671z późn. zm.),
2.Ustawa
z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 700 z późn.
zm).
Sposób i tryb składania wniosku o wydanie dowodu osobistego:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wniosek o
wydanie dowodu osobistego składa się:
-
osobiście na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej;
-
w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w
ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (osoby do 12 r.ż.)
Wniosek
składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego,
z wyjątkiem:
-
osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało
więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z
rodziców lub opiekun prawny;
-
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą
rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców;
-
osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą
rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny;
-
osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek
składa kurator.
W
przypadku niemożności złożenia wniosku spowodowanej chorobą,
niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać
przeszkodą, wnioskodawca winien skontaktować się z Urzędem
Miasta w Chełmnie w celu umówienia wizyty o przyjęcie wniosku o
wydanie dowodu osobistego w miejscu zamieszkania (tel. 566771734 lub
566771752)
Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
Obowiązujące
terminy składania wniosków:
-
w przypadku zmiany danych - niezwłocznie (po upływie 4 miesięcy
dowód osobisty w Rejestrach Państwowych unieważniany jest
automatycznie)
-
w przypadku uszkodzenia - niezwłocznie,
-
w przypadku upływu terminu ważności - nie później niż na 30
dni przed upływem tego terminu,
-
w przypadku utraty – niezwłocznie.
Wymagane
dokumenty:
-
dotychczasowy dowód osobisty (do wglądu)
-
jedna fotografia, przy zachowaniu następujących warunków:
O
wymiarach 35 ´ 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z
równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz
odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od
wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz
zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza
źrenice, z widocznymi brwiami
i przedstawiającą osobę w
pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia
głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z
otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem
twarzy i zamkniętymi ustami.
Fotografia
powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed
dniem złożenia wniosku.
Do
wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik
zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492
´ 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB,
tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii
o wymiarach 35 ´ 45 mm, spełniającą wymogi, o których mowa
powyżej.
Fotografia
osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, której stan
zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów określonych
powyżej, w zakresie wizerunku, a także fotografia dziecka do 5.
roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym
niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
Osoba
z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć
do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi
szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również
orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub
orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła
16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane
zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o
rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 511, 1000, 1076, 1925,
2192 i 2354).
Odbiór
dowodu osobistego:
- Dowód
osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w
którym został złożony wniosek.
-
Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności
do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do
czynności prawnych wymaga obecności tej osoby.
Przepisu
tego nie stosuje się gdy ta osoba:
1)
nie ukończyła 5. roku życia;
2)
ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli
osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie
organu gminy.
Pobieranie odcisków palców:
- Od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która nie ukończyła 12. rok życia, nie pobiera się odcisków palców.
- Od osób powyżej 12. roku życia pobiera się odciski palców w wskazujących obu dłoni za pomocą elektronicznego urządzenia do pobierania odcisków palców.
- W przypadku, gdy odcisk palca wskazującego jest nieczytelny lub brak tego palca, odcisk pobiera się kolejno z palca środkowego, serdecznego albo kciuka, w odniesieniu do każdej z dłoni. Jeżeli odciski wszystkich palców danej dłoni wykazują niską jakość, pobiera się odcisk palca danej dłoni, który ma najwyższą jakość.
- Nie zamieszcza się odcisków palców w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osobie:
1) od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców,
2) od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe.
Brak podpisu:
W dowodzie osobistym osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, która ukończyła 12. rok życia i nie może złożyć własnoręcznego podpisu lub nie ukończyła 12. roku życia w miejscu przeznaczonym na podpis zamieszcza się informację: "BRAK PODPISU / NO SIGNATURE".
Okres ważności dowodu osobistego:
1. Dowód osobisty dla osoby, która nie ukończyła 12. roku życia jest ważny przez okres 5 lat
2. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
Warstwa elektroniczna dowodu osobistego zawiera certyfikaty
Identyfikacji i uwierzytelnienia - zamieszczany w warstwie dowodu osobistego osoby posiadającej pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
Podpisu osobistego - zamieszczany w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która:
1) ukończyła 13. rok życia i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;
2) ukończyła 13. rok życia, jeżeli osoba ta przed upływem ważności dowodu osobistego wydawanego na okres 12 miesięcy osiągnie pełną zdolność do czynności prawnych, i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu wyraził rodzic, opiekun lub kurator tej osoby;
Potwierdzenia obecności – zamieszczany w warstwie każdego dowodu osobistego.
Opłata:
Nie pobiera się
Termin realizacji:
Do
30 dni od dnia złożenia wniosku
PLIKI
DO POBRANIA:
Klauzula
RODO dot. ochrony danych osobowych
pobierz (228kB)
Klauzula
informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych w rejestrze danych
kontaktowych
pobierz (1073kB)
metryczka
Wytworzył: Paulina Baranowska (18 lipca 2019)
Opublikował: Paulina Baranowska (18 lipca 2019, 08:33:58)
Ostatnia zmiana: Karolina Majewska-Rygielska (19 kwietnia 2024, 09:01:42)
Zmieniono: aktualizacja in formacji
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1889